május 14-én 16 óra

Tárlatlátogatás Hencze Tamás festőművész kiállításán a Társalgó Galériában

tárlatvezető régi kedves ismerősünk Borsos Mihály kurátor.

Hencze Tamás autonóm kép-jelei mintegy megdermesztik az esetleges emberi gesztust, és az így létrejövő kép a szubjektum kivetüléseként vagy automatikus írásként is felfogható.

Lebegő formái geometrikus struktúrába, az üres képalap atmoszférikus „terébe" íródnak, és Hencze korai, hatvanas évekbeli tasiszta ecsetvonásait idézik. Tekinthetjük őket akár művészettörténeti metaforáknak, akár önidézeteknek egyszerre. Összevethetők autonóm képi és poétikai értéket hordozó kalligrafikus jelekkel, a zen meditációs ábráival is.

alt Hencze Tamás: Függőleges tér 2008

Hencze azonban felszámolja az önfeledt gesztusban, a jelteremtés aktusában rejlő közvetlenséget: kvázi-gesztusait sablonnal formálja, hengerrel alakítja, s így megszüntetve őrzi meg azok dinamikáját, személyességét.

Képein az eleven emberi érintés mechanikus, steril, érintetlen, szeriális struktúrává dermed, afféle végérvényessé alakult egzisztenciális metaforaként.

Hencze hagyományos gesztusképeket fest, majd tüntet el.

Az eltüntetés gesztusa legalább olyan fontos, mint a teremtésé. Az egyszeri, megismételhetetlen gesztus nyomait hordozó papír-vázlatokból sablont készít. Hengerrel megfestett pszeudo-gesztusai a kézzel festett gesztusok negatív formáit töltik ki. A képek egy örökre láthatatlan, eltüntetett gesztusfestmény mechanikus, mégis egyszeri ismétlései.

Ezek a képek organikusak, mégis élettelenek. Egy távollévő, többszörösen áttételessé tett gesztus nyomait hordozzák.

http://hencze.biksady.com/text.ph

 FESTÉSZETET KEDVELŐK KÖRE – a művészeti szépség Klubja

Talákozunk május 14-én 16 óra előtt 10 perccel a Társalgó Galéria előtt, Budapest, Keleti Károly u. 22