február 26-án 16 óra

Tárlatvezetés a Nemzeti Galériában a "RIPPL-RÓNAI ÉS MAILLOL - egy művészbarátság története" című kiállításon

   Rippl-Rónai: Patakiné portréja 1892

Rippl-Rónai József legalább annyira nagy hatást gyakorolt a modern magyar művészetre, mint Aristide Maillol a modern európai szobrászatra. A kiállítás e két nagy hatású művész barátságát és kapcsolatuk művészi dokumentumait állítja középpontba. A mintegy kétszáz művet felvonultató tárlaton a Nabik köréhez tartozó festő barátok (Pierre Bonnard, James Pitcairn-Knowles, Édouard Vuillard) művészete és a párizsi környezet is felvillan néhány a Szépművészeti Múzeumban, illetve a kaposvári Rippl-Rónai Múzeumban őrzött művön keresztül.

A tárlaton látható Rippl-Rónai egyik fő műve, az 1899-ben Maillolról festett portréja. A párizsi Musée d'Orsay gyűjteményéből érkezett alkotást utoljára csaknem nyolcvan éve, 1936-ban láthatta a budapesti közönség. A kiállítás egyes szekcióiban az 1890-es évek párizsi képeitől kezdve az elegáns női portrékon keresztül jutunk el Maillol és Rippl-Rónai kiemelkedő jelentőségű szőnyegeihez, részletesebben is bemutatva Rippl-Rónainak az Andrássy Tivadar gróf pesti palotájának ebédlőjéhez készült terveit.

Kettejük kapcsolatának legintenzívebb periódusa az a három hónap volt, amelyet Rippl-Rónai és leendő felesége, Lazarine, Maillolék vendégeként töltött el Maillol szülőföldjén, a katalóniai Banyuls-sur Merben. A látogatás mélyreható változást indított el Rippl-Rónai festészetében. A déli vidék intenzív színei, a tenger, a fények új témát kínáltak, és a korábbi szürke-fekete palettát felváltották az élénkebb színek.

http://mng.hu/kiallitasok/idoszaki/aktualis/rippl_maillol_nyito

FESTÉSZETET KEDVELŐK KÖRE – a művészeti szépség Klubja

Találkozunk 16 óra előtt 10 perccel a Nemzeti Galéria előterében